Page 83 - Tegendraads
P. 83

ondersteunen. Dus de hoeveelheid autonome hedendaagse kunstenaars en instellingen die in het museum een plek krijgen is veel kleiner dan in het theater. Dat geldt ook voor de noordelijke musea. De core business bestaat uit tentoonstellingen als ‘Escher op reis’ en niet uit het werk van jonge autonome beeldend kunstenaars.”
Concept
“Fotografie was tot in de jaren negentig van de vorige eeuw als documentaire stroming lid van de beeldende kunsten. Koen Wessing 82 en kornuiten hingen met hun werk bovendien in de musea. Maar toen gold opeens het ‘concept’ als leidraad. Wat dat is, een concept? Nobody knows! Je moet iets meer doen met de werkelijkheid. Registreren en vastleggen is niet meer voldoende, want dan is het geen beeldende kunst.
Foto’s zoals die twintig jaren geleden werden gemaakt zijn er niet meer. Alles wat nu wordt gemaakt is gesubsidieerde ‘concept-fotografie’. Die is geschikt voor het Groninger Museum, maar niet voor Noorderlicht. Er wordt daarbij door de subsidiegevers steeds nadrukkelijker om een format en een methode gevraagd. Maar dit is een idee-fixe.
Wanneer je als kunstenaar iets gaat beginnen, kun je niet van tevoren omschrijven wat het wordt. Toch moet je van de subsidiegevers in wezen van je geplande project de eerste en de laatste foto beschrijven, bij wijze van spreken het voor- en het nagerecht met een bordje voor er tussenin als de hoofdmaaltijd. Dan krijg je je geld en kun je aan het werk. Maar dan moet het wel precies zo worden gemaakt als vooraf beschreven. Ik vind dat verkeerd. Noorderlicht heeft altijd op intuïtie gewerkt en niet volgens een concept of een methodiek. Dan veranderen er gaandeweg dingen ten opzichte van het oorspronkelijke idee, maar dat is nu juist de essentie van kunst maken.
Niemand heeft het voor de documentairefotografie opgenomen. Iedereen ging mee in dat conceptuele denken. Je kunt het zelfs terugzien aan de Post Middendorp prijs. Kijk maar wie die prijs hebben gewonnen. Allemaal conceptueel werk. Al dat andere is weg.
De tijd dat je subsidie kreeg om een documentaire te maken ligt inmiddels jaren
achter ons. Ad van Denderen is een van de weinigen die nog een bijdrage krijgt voor zijn projecten, want hij maakt er concepten van. Kadir van Lohuizen heeft via zijn ‘Via-PanAm’- project 83 geld gekregen voor een boek, omdat hij het verbond aan nieuwe media. ‘De eerste app voor fotografie!’ heette het. ‘U kunt het live volgen!’ Dat project met die app is volledig mislukt, maar hij heeft er wel 40.000 euro voor gehad en een jaar later kwam dat boek. Terwijl er bij de aanvraag werd gezegd dat het boek achterhaald was. De app was het vernieuwende concept.
Welke methodiek gebruikt Kadir van Lohuizen? Je kunt dat achteraf best beschrijven.
| 81
  
























































































   81   82   83   84   85