Page 81 - Tegendraads
P. 81

een veel autonomere vorm van theater centraal stond. Je kunt stellen dat het bereik van theater door de televisie alleen maar is vergroot en de kwaliteit van de voorstellingen omhoog is gegaan. Theatermakers die improviseerden zonder verhaal en structuur gingen het theater in. Zo werd de keuze voor het publiek alleen maar groter. Het theater is nog steeds springlevend en het televisiedrama was nog nooit zo goed.
Nu vindt de Raad voor Cultuur dat een foto aan de muur achterhaald is. Je móet vernieuwen. Fotografie zal altijd blijven veranderen. In essentie blijft het echter een compositie op een plat vlak, een reductie van drie dimensies tot één.
Auteur Pim Milo heeft een simpele definitie van goede fotografie: ’Een met behulp van licht tot stand gekomen beeld dat laat zien wat een fotograaf doet met zijn onderwerp en dat onderwerp met de fotograaf.’
Het is die wederkerigheid. Als die er niet is, doet de fotograaf er ook niet toe.
Hedendaagse fotografie moet niet los staan van de traditie, maar daarmee in dialoog zijn. Daarnaast kun je allerlei andere dingen doen, maar het medium zelf moet je niet aan de kant gooien. Dat dreigt te gebeuren door die ziekelijke drang naar het experiment, waardoor je steeds op zoek moet zijn naar een nieuwe taal, semiotiek en esthetiek. Je raakt daardoor een deel van je publiek kwijt. Er is geen kunstvorm buiten de beeldende kunst die van de Raad voor Cultuur zo expliciet moet experimenteren.
Ik vrees voor de toekomst van de toegepaste fotografie. Ze wordt wellicht een middel voor verlichte dictaturen en repressieve democratieën. De mogelijkheden van Artificial Intelligence zijn voor mij echt angstaanjagend. Fenomenen als gezichtsherkenning, zoals nu al in China in de praktijk gebracht, worden straks ook bij ons gebruikt om voetgangers te beboeten, die door rood licht lopen. The Brave New World is aanstaande. De enige rol die de burger rest is die van de consument.
De macht was tot voor kort aan de bezitter van grondstoffen en productiemiddelen. Nu gaat die naar de beheersers van de algoritmes. Niet de ‘gele hesjes’, niet de middenklasse. Facebook, Google en kornuiten maken de dienst uit”
Uitgekleed
“Voordat de bezuinigingen Noorderlicht troffen hadden wij zeventig tentoonstellingslocaties binnen en buiten de stad. Wij waren de grootste samenwerkende beeldende kunstclub van Noord-Nederland. Dat is onderuitgegaan, omdat er geen geld meer voor was. Noorderlicht wordt tijdens de bezuinigingen van 2012 onevenredig gekort in vergelijking met andere instellingen. Dat betekende een bezuiniging van drie ton op jaarbasis. Alle culturele BIS-instellingen in Nederland zijn door de lokale
| 79

























































































   79   80   81   82   83