Page 113 - Tegendraads
P. 113

 Innovatie
“Innovatie om de innovatie betekent niets. Als het verdieping betekent,
vind ik dat prima. Als je andere vormen weet te vinden om hetzelfde
verhaal te vertellen, dan is dat goed. Vernieuwing zie je dan niet alleen in de kunst die je maakt, maar veel meer in het publiek dat je aantrekt. Nieuwe publieksgroepen. En natuurlijk de oude harde kern van kunstliefhebbers
niet van je vervreemden, maar nieuwe groepen aantrekken. Je ziet nu in de klassieke muziek dat het publiek langzaam terugloopt. Het Concertgebouw zit vol met zestig plussers. Niet erg, want die mensen hebben ook recht op cultuur en betalen ook belasting, zeg ik altijd. Maar wat is het probleem: oude mensen gaan dood en er is geen aanwas aan de onderkant. De nieuwe generatie blijft hangen bij de Stones en Hotel California. Ze gaan niet, als ze ouder worden, automatisch naar het Concertgebouworkest. Veel vroeger was dat anders. Als je dertig was ging je langzaam maar zeker een beetje naar Mozart luisteren. Maar de nieuwe generaties houden het langer vol om naar de Stones of de Eagles te luisteren. Of ze gaan naar dance. Ook als ze geen 30 meer zijn. Prima! Dus als je je publiek op peil wilt houden, dan moet je vormen zoeken die
bij dat nieuwe publiek passen. Dat geldt ook voor de fotografie. Die nieuwe vormen zijn misschien wel vluchtiger dan je gewend bent en op andere momenten, tijdens festivals van andere organisaties bijvoorbeeld.”
Publiek en fotografie
“Waar vind je het nieuwe publiek? Daar moet je naar op zoek. Het maakt niet uit of je dat met je manifestaties in Friesland, Groningen of Drenthe doet. Of in een presentatie instelling. Wat laat je zien? Daar gaat het om. Welke vorm van fotografie hangt daar? Is het kunstfotografie, journalistieke fotografie, natuur, stedenbouw, cultuur? Dat maatschappelijke zie ik
meer in het journalistieke. Een goede fotojournalist volgt de hedendaagse maatschappelijke ontwikkelingen en maakt daar de foto’s over. Raymond Rutting bijvoorbeeld weet dat ontzettend goed te pakken in zijn foto’s, maar hij is géén maatschappelijk fotograaf. Wel een journalistieke, vind
ik. Als je uitgaat van wat er nu in samenleving speelt en daar allerlei vormen van fotografie voor weet in te zetten, blijf je niet steken in die oude maatschappelijke fotografie.
Fotografie is en blijft een vak. Wat gewone burgers met een telefoon maken is een plaatje van wat er gebeurt, maar er zit geen opvatting achter. Een fotograaf
| 111























































































   111   112   113   114   115