Page 26 - De bloei voorbij
P. 26

24 | Hoe je dat met fotografie in beeld brengt? Je zult moeten gaan werken met ‘crossmediale’ producties. Noorderlicht zou die stap nog sterker kunnen gaan maken. De fotografie sec redt het nog wel in dit mediageweld, maar het is net als in de poëzie. Je kunt mooie boeken maken, maar ze worden niet meer verkocht. Ik vraag in mijn colleges fotojournalistiek aan mijn studenten van twintig jaar oud: ‘Noem mij tien beelden die de meeste indruk op jou hebben gemaakt.’ Dan komen ze niet verder dan ‘9-11’, de moord op Pim Fortuyn en het napalmmeisje uit de Vietnam-oorlog. Waarom dat is? Omdat het in de geschiedenisboekjes op school staat. Dat is raar. Ze zien dagelijks duizenden beelden, maar ze herinneren zich niets! Hoe gaat de consumptie van beeld in zijn werk? Die is zo geëxplodeerd dat we blijkbaar verdrinken in de beelden. Als je dat als uitgangspunt neemt, wat is dan nog de kracht van het beeld? Dat zijn alleen de persfoto’s die het halen en tot een icoon van hun tijd worden, zoals het verdronken jongetje van drie op het strand.” Noorderlicht nu “Of de abstrahering die Noorderlicht de afgelopen jaren heeft doorgemaakt geleid heeft tot een positie op ijle hoogte, waardoor het contact met de wereld is verwaterd? Ik denk het niet. Noorderlicht is nog steeds een broedplaats van talent, de productie is hoog en de kwaliteit is over het algemeen zeer bijzonder. Eigenlijk een luxe voor een middelgrote stad als Groningen. Dat is, zoals iedereen ook erkent, de legacy van Ton aan de stad en aan de fotografie.”   


































































































   24   25   26   27   28