Page 134 - Tegendraads
P. 134

 132 |
Het gevolg is dat ook matige of slechte foto’s in je programma kunnen voorkomen. Je kent dat boek ‘RFK’, beter bekend als ‘The Funeral Train’ van Paul Fusco? Die trein met de kist van Bobby Kennedy, nu vijftig jaar geleden. Dat zijn matige tot slechte foto’s van mensen die naar die trein stonden te kijken. Ze werden gefotografeerd vanuit de rijdende trein, tegen de zon in. Acht uur lang, vanaf de vroege morgen tot laat in de avond, onder niet beste omstandigheden. Maar het is wel een uiterst relevante reeks geworden.”
Vorm versus inhoud
“Wanneer je als Noorderlicht kunt vasthouden aan artistiek en ambachtelijk hoogwaardig materiaal, graag! De beelden die mij van de Noorderlicht- tentoonstellingen bij zijn gebleven waren niet alleen inhoudelijk maar ook fotografisch heel erg goed. Je moet je echter niet in schoonheid verliezen, zoals in mijn ogen Stephan Vanfleteren. Vorm wordt belangrijker dan inhoud. Ik kijk daarnaar met enige argwaan. Dat geldt ook Anton Corbijn. Hij maakt het onderwerp ondergeschikt aan wat hij met beeld wil, terwijl het toch over mensen gaat. Mag ik die terugzien in hun eigen waarde? Als je mij na het zien van portretten van Corbijn vraagt: ‘Wat ben je wijzer geworden van de persoon die hij heeft gefotografeerd?’ Dan is het antwoord: ‘Geen fuck!’ Maar ja, dat is mijn mening. Koos Breukel 99 maakt mensen niet leuker dan ze zijn en misschien is dat wel goed.
De serie ‘Big Heads’ van Martin Schoeller vind ik daarentegen weer verschrikkelijk. Natuurlijk moeten ze in het Nederlands Fotomuseum bezoekers trekken. Maar het is jammer dat ze dat hiermee doen. Eerst Salgado, nu Schoeller? Er gebeuren veel belangrijkere dingen in de fotografie! Het museum zou daarin een veel betere positie in kunnen nemen. Maar
ze durven blijkbaar geen goede tentoonstellingen te maken. Ze missen
de moed om echt goed te zijn, terwijl ze wel hun best doen, zoals met de tentoonstelling ‘Unwired’ van Jacqueline Hassink. Prachtig ingericht. Zachte vloerbedekking. Je moest je schoenen uitdoen, je telefoon inleveren. Prachtig uitgelicht en vormgegeven door Irma Boom. Maar als je de foto’s van dichtbij bekijkt zie je dat niets scherp is. De kwaliteit is onder de maat. Hassink schoot technisch te kort. Dan hebben we echt een heel mooie tentoonstelling, maar wat er hangt is niks.”
Klap voor de kop
“Er is een hele goede plek in de markt voor Noorderlicht. Verhalen uit de
 

























































































   132   133   134   135   136